Pivovar Frajer pomáhá financovat společensky prospěšné projekty
O pivu líbivé značky Frajer jsme se bavili se zakladateli tohoto projektu, Standou a Martinem. O nápadu spolu hovořili tak dlouho, až do toho hovorově praštili.
O čem váš projekt je?
Prodáváme speciální pivo a zisk z prodeje věnujeme na podporu různých lokálních, společensky prospěšných projektů. Jde o formu sociálního podnikání, tzn. že se snažíme vytvářet společensky prospěšnou aktivitu a její provoz financovat udržitelným způsobem.
Kdo všechno patřil do vašeho týmu?
Martin – levý motor – všechny akce, vše kolem marketingu, reklamy a sociálních sítí (zde pomáhá ještě Míša a Klára). Standa – pravý motor – technické věci, finance, rozvozy. Helča – trup – projekty.
Jakým způsobem jste na takový nápad přišli?
Standa: Tři roky zpátky s tím přijel Martin z Berlína, tam funguje něco podobného a vyprávěl mi o tom. O rok později jsem řekl Martinovi, proč něco podobného nezkusíme v Praze. A před rokem jsme to začali rozjíždět, před půl rokem už byla nalahvována první várka 1000 piv.
Martin: Nikdy jsem nechtěl „jen“ adaptovat existující projekt ze zahraničí, takže mě to samotného nenapadlo. Potom ale přišel Standa, že na ten berlínský projekt pořád myslí a ať ho rozjedeme v Praze, tak jsem si řekl, proč vlastně ne.
Co bylo při přípravě projektu nejtěžší?
Standa: Sehnat dobré pivo, kvalitně nalahvované, aby déle vydrželo. A také vymyslet úderný název a stejně údernou etiketu.
Martin: Když děláš, co tě baví, tak jde všechno samo. Jediné, co bych nazval těžké, je komunikace se státem, protože tam narážíš na lidi, kteří nedělají, co je baví.
Co byste doporučili ostatním, pokud chtějí realizovat svůj nápad?
Standa: Prostě to zkusit, maximálně to nevyjde. A v našem případě se zbytek piva vždycky nějak vypije.
Martin: Pustit se do něj v souladu s tím, jak cítím, že je to správně. Nenechat se příliš ovlivnit anebo dokonce odradit někým „z venku“ (ať se tváří jakkoliv chytře a zkušeně) či svým vnitřním kritikem.
Na čem pracujete teď?
Standa: Na rozvoji značky. Chceme se dostat více do povědomí lidí a současně chceme, aby se Frajer prodával ve více podnicích.
Martin: Taky bychom chtěli zkusit udělat vlastní „startupovou akci“, kde bychom vymýšleli nápady u piva, a prioritou v brzké době je udělat merch.
Děkujeme za rozhovor a přejeme mnoho úspěchů.