Hledáte užitečné nápady zadarmo? Zkuste osobní průzkum konkurence
Knihy o inovacích jsou plné různých tipů a nástrojů, jak hledat nové nápady a vytvářet inovační projekty. Občas se mi ale stává, když se bavím s podnikateli, že mají o své konkurenci jen obecné představy. Určitě bychom neměli svou inovační aktivitu upínat pouze k prostému kopírování, ale i tak nás v konkurenční provozovně může čekat řada zajímavých podnětů. Na co se zaměřit a jak uspořádat vlastní průzkum konkurence?
Pokud se chystáte vydat na průzkum provozovny vaší konkurence, udělejte si bodový plán, na co všechno se zde budete zaměřovat:
- Na jaká témata se zaměříme? Službu, ceny, nabídku produktů, zákaznickou zkušenost…
- Jaké provozovny a které konkurenty navštívíte
- Kdo bude součástí průzkumného týmu a jak si rozdělíte role
- Jakým způsobem budeme zaznamenávat naše postřehy
Nyní se pojďme podívat, na jaké otázky se můžete při průzkumu soustředit:
První dojem
- Jak to na nás při vstupu do provozovny působí?
- Co nás zaujme jako první?
- Jaké pocity si z prvního okamžiku odnášíme?
- Hraje zde hudba? Jaká?
- Jak na nás působí osvětlení?
- Pozdravil nás někdo?
Komfort
- Jak dlouho čekám na platbu? Pokud čekám, mám se kde posadit? Je zde občerstvení?
- Je vybavení provozovny praktické a ergonomické?
- Cítíme, že je o nás dobře postaráno?
Kvalita služby
- Z čeho všeho se daná služba skládá?
- Jaká je kvalita nabízené služby?
- Jak moc se nám pracovníci věnují?
- Jak jsou prezentované produkty?
Navigace a cedule
- Jsou důležitá místa označena? Jak?
- Jak na nás působí cedule?
- Nabízí provozovna denní nebo akční nabídky?
- Jakým způsobem je prezentovaná cena?
- Jsou zde nějaké další materiály pro podporu prodeje?
Placení
- Jakým způsobem probíhá platba?
- Jaké vybavení pro provedení platby zde používají?
- Jak se cítíme při placení?
Poslední dojem
- Jakou zkušenost si odnášíme?
- Co bychom o návštěvě řekli svým známým?
Určitě vás napadá řada dalších otázek. Některé je důležité doplnit podle produktu, který nabízíte. Z návštěv u své konkurence tímto způsobem můžete zjistit hromadu nových podnětů k zamyšlení jak své služby nebo provozony inovovat. Doporučuji po návratu uspořádat skupinový workshop, kde budete zjištěné informace sdílet a vymýšlet různé nápady na vylepšení.
Autor: Adam Novák
Autor se specializuje na inovace a aplikovanou kreativitu
Image Courtesy of renjith krishnan at FreeDigitalPhotos.net