LocMonitor: Aplikace pro sledování pohybu lidí pomáhá třeba v dopravě
Představujeme vám další úspěšně realizovaný nápad. Projekt LocMonitor zvítězil v soutěži Nejlepší podnikatelský záměr 2013. Ve zkratce se jedná o aplikaci, která sleduje polohu mobilních zařízení a umožňuje ji sdílet s administrátorem nebo dispečinkem. Na otázky odpovídal autor projektu Jan Habich.
O čem je projekt LocMonitor?
LocMonitor je o monitorování polohy lidí – především tedy zaměstnanců. Teď asi ve spoustě lidí hrkne, protože téma soukromí a jeho porušování je velmi citlivé. Soukromí je pro nás samotné navíc velmi důležitým tématem, takže aplikace pracuje v součinnosti s uživatelem telefonu. Neběží skrytě a lze ji případně i vypnout.
Na druhou stranu existuje velké množství služeb, kterým monitoring polohy zjednodušuje fungování, nebo je pro ně dokonce velmi důležitý. Co se týče příkladů z praxe, tak jsou to například kurýři nebo menší taxislužby, často jej klienti používají i pro obchodní zástupce. Naše řešení je totiž zprovozněno během pár minut, nic se nemusí nikam montovat, ani někde řešit povolení ke sledování polohy SIM karty. Je to prostě stejně jednoduché jako instalace aplikace. To byl náš cíl. Nainstalujete aplikaci do telefonu nebo tabletu, přes internetový portál spárujete a už sledujete. Odkudkoliv.
Kdo všechno patřil do vašeho týmu?
Jsem to já jako nositel myšlenky a projekťák. Celou věc hodně posunul Kuba Krčmář, který je profík v oboru grafiky a UX, takže celý systém navrhl po vizuální stránce a byl mi oponentem při diskusích o funkcích. Na programování se nám vystřídala trojice programátorů, jeden specialista na iOS, druhý na Android a třetí přes internetové aplikace, mapy a databáze. Nicméně po punkovém úvodu hledám stabilnější tým, který by byl schopný zajistit i nějakou technickou podporu, která je u byznys aplikací prostě potřeba.
Jakým způsobem jste na takový nápad přišli?
Protože se zabývám velkými webovými a interaktivními projekty, přišel za mnou jednou klient a ptal se, jestli nevím o aplikaci, která by umožnila sledování polohy telefonu zaměstnance. Nebyli spokojeni s cenou a přesností SIM lokalizace. Pak přišel ještě jeden klient s podobným požadavkem. To byl ten okamžik, kdy mi došlo, že nic takového na trhu není a existující řešení jsou zoufale nepraktická, nepřehledná a vůbec často dosti diletantsky provedená. Neexistovalo jedno dostatečně jednoduché, které by dělalo jednu věc a dělalo ji dobře.
Co bylo při přípravě projektu nejtěžší?
Nejtěžší je asi sehnat opravdu dobrý tým, to vám řekne snad každý, kdo něco podobného řešil. Samotná příprava složitá není, hlavně pokud máte jasnou představu o tom, co chcete udělat. Byznys plány, prezentace, to je všechno zlomek energie, kterou je potřeba vložit do realizace, aby výsledek stál za to. A pak bylo také těžké zbavit se funkcí. Omezit se ve vlastním uvažování, soustředit se opravdu na to, co je důležité pro kvalitní produkt. Ne řešit nice-to-have drobnosti, které mají na kvalitu produktu minimální dopad.
S čím pak často startupy bojují je oslovení zákazníků. Znám spoustu lidí, kteří mají skvělé nápady, ale neví jak nápad vyzkoušet na trhu, jak zjistit, jestli je o něj zájem. To je třeba jedna z častých věcí, které řeším, takže už na to máme i nějaké metody. Obrovská chyba je vyvíjet něco izolovaně od potenciálních zákazníků, ale to je asi na začátku každé startupové knížky.
Co byste doporučili ostatním, pokud chtějí realizovat svůj nápad?
Necítím se povolaný v tomhle někomu radit, jsou nápady, které lze udělat v malém prakticky bez rizika (a bez opouštění zaměstnání) a pak jsou nápady, které pro úspěch na trhu vyžadují milionové investice a roky dřiny ve dne v noci. Takže moje rada by asi byla zeptat se sám sebe, jestli projektu věřím. Pokud mu věřím a chci, nebo mám neodolatelné nutkání ho teď hned uskutečnit, tak si dát studenou sprchu, podívat se analytickým okem na trh a vyhledat někoho, kdo je ochoten poskytnout mi kvalifikovanou zpětnou vazbu. Slovo “kvalifikovanou” je zde velmi důležité. Kamarád v hospodě má na váš nápad úplně jiný názor, než potenciální investor. Buďte připraveni, že dobrý konzultant váš nápad rozdupe a zašlape do země. Zároveň však musí být schopný poskytnout východisko. Pokud tohle váš nápad přežije a i přes nově objevená rizika ho chcete realizovat, tak jste zřejmě na dobré cestě.
Nebojte se zpětné vazby, ale hledejte ji tam, kde to má smysl. Neztrácejte čas s lidmi, kteří jen přikyvují, nebo vašemu oboru nerozumí.
Na čem pracujete teď?
Především na sobě :). Baví mě pracovat na produktech, ale ještě se necítím na budování firmy. Takže dotahujeme LocMonitor aby se z něj stalo opravdu o robustní řešení. Do toho se snažím získat co nejvíc zkušeností, takže spolupracuji s agenturou Motion, kde „startupové“ přemýšlení promítáme do uvažování o digitálních projektech našich klientů. Navíc jsem nedávno rozjel spolupráci s jednou dubajskou agenturou, se kterou děláme na velkých digitálních řešeních. To je velká škola, vývoj se tam řeší úplně jinak, je to úplně jiný svět. No a ve volném čase konzultuji ostatní projekty, především po stránce UX a marketingové strategie. Jo a starám se o marketing ve firmě, která vyrábí karbonová kola pro celou Evropu. Takhle když to vidím před sebou, tak toho vlastně dělám celkem dost. Rád bych tedy dodal, že mezi tím stíhám bez problému i spát.
Děkujeme za odpovědi i cenné rady čtenářům a přejeme, ať se projektu daří.