Business Model Canvas: Inovace byznys modelu snadno
Základem podnikání je chytře navržený obchodní model. Někteří podnikatelé se při jeho inovaci inspirují u jiné firmy, jiní se snaží navrhnout ten svůj. Pokud hledáte jednoduchý nástroj, pomocí kterého lze inovovat obchodní model, zkuste Business Model Canvas.
Business Model Canvas od Alexandera Osterwaldera a Yves Pigneura je jednoduchý a úplný nástroj pro návrh byznys modelu, jeho analýzu i inovaci. Základem je plátno Business Model Canvas skládající se z devíti částí. Ty jsou základními stavebními kameny obchodního modelu:
- Zákaznické segmenty – Zákazníci jsou zdrojem příjmů podnikání. Určete, kteří zákazníci si nyní nejčastěji kupují vaše produkty. Rozdělte je do skupin, které podrobněji popište.
- Poskytovaná hodnota – Popište, jaké problémy zákazníka řešíte a co užitím vašeho produktu nebo služby získá. Hodnota produktu uspokojuje potřebu zákazníka.
- Klíčové činnosti – Vyjmenujte základní činnosti, pomocí kterých vyrábíte výrobky nebo poskytujete služby. Mezi klíčové činnosti zpravidla patří výroba, realizace služby, komunikace nebo koordinace.
- Klíčové zdroje – Určete, co všechno potřebujete, abyste mohli provádět klíčové činnosti. Patří sem fyzické zdroje, duševní zdroje, lidské zdroje a finanční zdroje.
- Klíčová partnerství – Pro své podnikání potřebujete další subjekty. Mohou to být například dodavatelé nebo jiní partneři.
- Vztahy se zákazníky – Popište, jakým způsobem komunikujete se svými zákazníky, abyste s nimi budovali dlouhodobé vztahy.
- Distribuční kanály – Určete, jakým způsobem kontaktujete svého zákazníka a jakým způsobem doručujete své výrobky nebo služby.
- Zdroje příjmů – Popište, jak a za co konkrétně vaši zákazníci platí. Mezi typické zdroje příjmů patří například platba za využití služby, pronájem, předplatné.
- Struktura nákladů – Sepište všechny nejdůležitější náklady, které jsou spojené s vaší podnikatelskou činností.
A co dělat dál poté, co jsme provedli analýzu? Základem je diskuze a brainstorming v týmu nad jednotlivými segmenty Business Model Canvasu. Jakou další hodnotu můžeme uspokojovat? Jak zlepšit vztahy se zákazníky? Existují nějaké další distribuční kanály? Jaká další partnerství povedou k inovaci našich produktů? Další možností je obdobným způsobem analyzovat byznys modely konkurence a podobných subjektů a inspirovat se tím k novým nápadům.
Pokud vás zajímá inovace byznys modelu pomocí představeného nástroje do větší hloubky, doporučuji knihu Business Model Generation.
Adam Novák
Autor se zabývá aplikovanou kreativitou a byznys inovací
Image courtesy of renjith ddpavumba / FreeDigitalPhotos.net.
1 Comment
Hhhhh