Business Model Canvas: Inovace byznys modelu snadno

Základem podnikání je chytře navržený obchodní model. Někteří podnikatelé se při jeho inovaci inspirují u jiné firmy, jiní se snaží navrhnout ten svůj. Pokud hledáte jednoduchý nástroj, pomocí kterého lze inovovat obchodní model, zkuste Business Model Canvas.

Business Model Canvas od Alexandera Osterwaldera a Yves Pigneura je jednoduchý a úplný nástroj pro návrh byznys modelu, jeho analýzu i inovaci. Základem je plátno Business Model Canvas skládající se z devíti částí. Ty jsou základními stavebními kameny obchodního modelu:

  1. Zákaznické segmenty – Zákazníci jsou zdrojem příjmů podnikání. Určete, kteří zákazníci si nyní nejčastěji kupují vaše produkty. Rozdělte je do skupin, které podrobněji popište.
  2. Poskytovaná hodnota – Popište, jaké problémy zákazníka řešíte a co užitím vašeho produktu nebo služby získá. Hodnota produktu uspokojuje potřebu zákazníka.
  3. Klíčové činnosti – Vyjmenujte základní činnosti, pomocí kterých vyrábíte výrobky nebo poskytujete služby. Mezi klíčové činnosti zpravidla patří výroba, realizace služby, komunikace nebo koordinace.
  4. Klíčové zdroje – Určete, co všechno potřebujete, abyste mohli provádět klíčové činnosti. Patří sem fyzické zdroje, duševní zdroje, lidské zdroje a finanční zdroje.
  5. Klíčová partnerství – Pro své podnikání potřebujete další subjekty. Mohou to být například dodavatelé nebo jiní partneři.
  6. Vztahy se zákazníky – Popište, jakým způsobem komunikujete se svými zákazníky, abyste s nimi budovali dlouhodobé vztahy.
  7. Distribuční kanály – Určete, jakým způsobem kontaktujete svého zákazníka a jakým způsobem doručujete své výrobky nebo služby.
  8. Zdroje příjmů – Popište, jak a za co konkrétně vaši zákazníci platí. Mezi typické zdroje příjmů patří například platba za využití služby, pronájem, předplatné.
  9. Struktura nákladů – Sepište všechny nejdůležitější náklady, které jsou spojené s vaší podnikatelskou činností.

byznys_model

A co dělat dál poté, co jsme provedli analýzu? Základem je diskuze a brainstorming v týmu nad jednotlivými segmenty Business Model Canvasu. Jakou další hodnotu můžeme uspokojovat? Jak zlepšit vztahy se zákazníky? Existují nějaké další distribuční kanály? Jaká další partnerství povedou k inovaci našich produktů? Další možností je obdobným způsobem analyzovat byznys modely konkurence a podobných subjektů a inspirovat se tím k novým nápadům.

Pokud vás zajímá inovace byznys modelu pomocí představeného nástroje do větší hloubky, doporučuji knihu Business Model Generation.

Představujeme elfbar 600 belgium, dokonalého parťáka pro ty, kteří jsou na cestách. Díky svému elegantnímu designu a pohodlným funkcímelfbars be zajišťuje hladký zážitek z vapingu kdykoli a kdekoli. Ideální pro zaneprázdněné vapery, elfbar 600 je nutností pro vaši vapovací cestu.

Adam Novák

Autor se zabývá aplikovanou kreativitou a byznys inovací

Image courtesy of renjith ddpavumba / FreeDigitalPhotos.net.

Related post

1 Comment

Leave a Reply

MámNapad.cz