Představujeme startup Online-konzultace.cz: Komplexní systém pro internetové konzultace
Každý z nás občas potřebuje od druhých poradit. Nicméně hledat dobrého konzultanta někdy zabere dost času a nemusí vést ke kýženým výsledkům. Na tento problém se zaměřil tým v podobě Viktora Martiše a Martina Hoštáka. K jeho spuštění jsme jim položili pár otázek.
O čem váš projekt je?
Vytvořili jsme portál pro sdílení know-how formou online konzultací. Zdarma si vytvoříte profil a popíšete své vědomosti a zkušenosti. Vyplníte rezervační kalendář – tedy hodiny, kdy se můžete věnovat druhým a které si můžou přímo zarezervovat. Návštěvník portálu, kterého vizitka přiláká, zaplatí kartou za rezervovanou hodinu a popíše detailně, co chce s vámi probrat – třeba vlastní nápad na podnikání. Zabudovali jsme možnost konzultovat přímo přes náš portál – ať už čistě audio, nebo i s webkamerou, navíc bez jakékoliv instalace nebo sdílení osobních kontaktů. Až se rozhovor uskuteční, návštěvník (teď už zákazník) zanechá hodnocení a peníze se připíšou na vaše konto.
Kdo všechno patřil do vašeho týmu?
V týmu jsme zatím dva kamarádi – já (Martin) a Viktor. Známe se už od dětství, chodili jsme spolu na střední i vysokou. Po té jsme se každý zaměřili na jiné odvětví IT.
Já jsem se začal věnovat analýze a návrhu informačních systémů, UX designu a vedení týmu. Už několik let pracuji jako produktový manažer informačních systémů, takže žiji s produktem od nápadu, přes návrh a vývoj, prodejní strategii a marketing, až po uvedení na trh a kontinuálnímu vývoji.
Viktor se už během studia zaměřoval na vývoj aplikací. Díky freelancerství měl možnost účastnit se vývoje rozsáhlých enterprise aplikací pro bankovní, telekomunikační a pojišťovní sféru, ale i malých softwarových projektů pro různé oblasti. Pracoval ve velkých týmech jako jejich člen nebo leader. Také však působil na projektech, kde vývojový tým tvořil pouze on sám, tak jak je tomu zatím na našem projektu.
Jakým způsobem jste na takový nápad přišli?
Přemýšleli jsme o práci v zahraničí – nabrat zkušenosti ze světa. Blokem byla ale aktivní znalost jazyků. Jazykovky zabírají hodně času a najít někoho ověřeného na večerní doučování, je nadlidský výkon. Tímto se zrodil nápad služby doučování přes internet. A začala naše práce na portálu, který by sdružoval lektory jazyků a rodilé mluvčí, poskytoval jim prostor na prezentaci, vypsání svých online hodin a také zprostředkovával platbu od studentů.
Na rozběhnutí projektu nám ale chyběli netechnické dovednosti – jak založit firmu, jak řešit účetnictví, smluvní podmínky a další a další dotazy z různých oborů. Narazili jsme na stejný problém jako s jazyky. Bylo těžké sehnat dobré kontakty na odborníky a domluvit konzultace. Osobní setkání často skončilo bez zdárného výsledku. Tehdy nám to dokleplo. Jazyky nejsou jedinou věcí, kterou bychom chtěli umět řešit online.
Proč si takto pohodlně neumět vyřešit i dotazy k podnikání, konzultovat smlouvu na prodej auta, doučování na přijímačky, nebo se poradit ohledně jídelníčku či tréninkového plánu. Navíc si vybrat z ověřených kontaktů pomocí referencí, rezervovat si hodinu a bezpečně zaplatit online.
Co bylo při přípravě projektu nejtěžší?
Za mne to bylo vymýšlení, jak vše udělat dokonale jednoduše, aby celý obchod a samotné doručení služby bylo maximálně intuitivní. Vyhledám, zaplatím a po doručení ohodnotím – jako v eShopu.
Od Viktora bychom asi slyšeli něco o objektové databázi, nebo integraci různých podpůrných systémů a platební brány. O tom by ale musel říct sám. Osobně smekám klobouk za to, že dokáže krotit mé nápady a hlavně je realizovat.
Co byste doporučili ostatním, pokud chtějí realizovat svůj nápad?
Dobře jej promyslet a příliš neotálet se startem. Při přemýšlení nad projektem nám hodně pomohla šablona „Market Requirements Document“. Když víte co a jak, neodkládejte realizaci „na lepší časy“ nebo „až budete mít více času“. Rozvrhněte si realizaci tak, abyste v první fázi doručili co nejdřív funkční projekt s těmi hlavními funkcemi. Říká se, že už bylo vše vymyšleno. Vaší příležitostí je udělat to lépe.
Na čem pracujete teď?
Teď finišujeme druhou etapu – tedy spuštění pro veřejnost a start na Slovensku. Současně pracujeme na propagaci a taky sbíráme zpětnou vazbu. Schválně jsme rozdělili spuštění tak, abychom dali příležitost všem „inovátorům“ z řad konzultantů pro snadnější start jejich online podnikání. Jak říká Timothy Ferris – nejlepší rybolov je tam, kde je nejméně rybářů.
Děkujeme za odpovědi. Ať se spuštění projektu podaří dle vašich představ.