Představujeme startup Mobilní rozhlas, obecní komunikace v mobilu

Nejen starší ročníky vzpomínají na četná hlášení obecního rozhlasu. Moderní alternativu původnímu médiu pro menší města a vesnice nabízí projekt Mobilní rozhlas. Na naše otázky odpovídal Ondřej Švrček, duchovní otec Mobilního rozhlasu a výkonný ředitel Neogenia.

O čem váš projekt je?
Mobilní rozhlas je unikátní komunikační platforma, která pomáhá obcím efektivněji komunikovat se svými občany a posílat jim aktuální informace a upozornění přímo do jejich mobilu – proto Mobilní rozhlas. Všichni si jistě umíme představit celou řadu situací, kdy by se nám opravdu aktuální obecní informace hodily. Zrovna minulý víkend jedna z obcí posílala občanům krizovou SMS o tom, že se ztratil pětiletý chlapec. Stejně důležité může být i upozornění na čištění ulic, výpadek energií nebo stoupající hladinu řek. Kromě krizových zpráv ale starostové využívají naši platformu i pro rozeslání pozvánek na kulturní události, upozornění na změny na úřední desce nebo třeba získání zpětné vazby ohledně důležitých rozhodnutí v obci. Možnost vytvořit, rozeslat a hlavně vyhodnotit hlasová minirefereda a kombinované komunikační scénáře jsou jen ukázkou unikátních funkcionalit Mobilního rozhlasu.

Kdo všechno patří do vašeho týmu?
Na to, do jak velkého projektu jsme se pustili je náš tým poměrně malý. Ve firmě nás pracuje patnáct. V tomto interním týmu jsou technici a programátoři, obchodníci, account manageři a kreativní tým. Samozřejmě spolupracujeme i s celou řadou externích firem a specialistů, ale základ celého systému je tvořený interně a jsme za to rádi. Projekt se totiž vyvíjí velmi flexibilně, strategie se mění a přizpůsobují ze dne na den a je důležité, aby byli všichni okamžitě na stejné vlně.

Jakým způsobem jste na takový nápad přišli?
Mobilní rozhlas, stejně jako většina dobrých obchodních nápadů se vyvinula jako řešení reálného problému. Tam, kde bydlím, už se mi totiž několikrát stalo, že mi málem odtáhli auto při čištění ulic nebo jsem nevěděl, že je třeba zaplatit příspěvek na odvoz odpadu. Přemýšlel jsem, kolika lidem by tento typ informací přímo do mobilu udělal radost. Tak vznikl nápad vytvořit komunikační systém přímo pro obce. Myšlenka systému, který by umožnil obcím posílat hromadné SMS se postupně rozšířila o hlasové zprávy, e-maily, mobilní aplikaci a mnoho dalších vychytávek. Obce v systému najdou například možnost oslovit jen určitou část obce, sledovat výstrahy o počasí díky datům z ČHMÚ nebo sami přepnout na krizové zprávy a odeslat rozesílky maximální možnou rychlostí. Občané se tak dozví všechno důležité okamžitě a s měřitelnou úspěšností doručení. Podle reakcí z obcí, kde už je systém zavedený, občané nový způsob komunikace skutečně oceňují, z čehož máme velkou radost.

Co bylo při přípravě projektu nejtěžší?
Jak už to bývá, nejtěžší bylo zajistit stabilní financování. Vývoj nového projektu stál řádově miliony a bylo třeba do něj investovat zisky z ostatních již fungujících projektů. Bylo tedy nutné zkoordinovat provoz stávajících projektů, které musely běžet naprosto hladce, s vývojem nového systému, který ještě nebyl výdělečný a musel být dotovaný. Je to křehká rovnováha, protože pokud bychom v té době jakýkoliv z projektů podcenili, mohli bychom se velmi snadno dostat do problémů. Samozřejmě bylo toto období náročné i z pohledu leadershipu. Jako autor myšlenky Mobilního rozhlasu jsem se velkou měrou podílel na tvorbě celého systému, ale zároveň jsem musel zaručit chod firmy. Bylo tedy nutné se přepínat z kreativního procesu do obchodního rozpoložení a zpět podle toho, co bylo zrovna třeba řešit. To je ale asi úplně normální a rozhodně to neznamená, že mě vývoj nového projektu nebavil, naopak. Je úžasné sledovat, jak z prvotního nápadu před vašima očima vzniká reálný systém a jeho potenciál časem ještě roste.

Co byste doporučili ostatním, pokud chtějí realizovat svůj nápad?
Jděte do toho. Je to jedna z věcí, kterou dokud nevyzkoušíte, tak nebudete mít klid. Žádný nápad není od začátku dokonalý a předurčený k úspěchu, ačkoliv se to u velkých a zavedených projektů časem může tak zdát. Za vývojem je spousta práce, nečekaných změn a dolaďování, je třeba zatnout zuby a vydržet. Rozdíl mezi úspěšnými a neúspěšnými lidmi je totiž podle mého názoru jenom v tom, že neúspěšní se vzdají při první známce problémů. Já mám v tomhle výhodu, protože mám výdrž natrénovanou ze sportu a jen tak nevzdávám. Důležité je si také uvědomit, že dáváte čas vlastnímu projektu a nepracujete na cizím. To je třeba pro mě velkou motivací. A když se všechno povede a projekt je úspěšný, je to neuvěřitelný pocit.

Na čem pracujete teď?
Teď nás čeká možná nejdůležitější úkol ze všech a to rozšířit službu mezi lidi, instituce a další obce. V tuhle chvíli používají Mobilní rozhlas první desítky měst a další desítky připravují jeho zavedení. Naším hlavním cílem je tedy pomoci starostům zpropagovat službu a zaregistrovat co nejvíce občanů, aby komunikace pomocí nového systému byla maximálně efektivní. Naštěstí jsme si ale důležitost tohoto kroku uvědomovali už od začátku vývoje a připravili jsme celý proces sběru kontaktů i potřebné materiály, takže obce samy nemusejí nic vymýšlet. Přesto nemůžeme usnout na vavřínech. Aktivita samotných obcí je pro nás zásadní a je třeba, aby se ztotožnili s Mobilním rozhlasem a byli na něj hrdí. Jen tak budou novou službu sami šířit nejen mezi občany, ale i mezi sousední obce a nakonec i do zahraničí, kde chceme Mobilní rozhlas provozovat jako platformu. A to je náš cíl. Chceme dokázat, že i v Brně mohou vznikat velké projekty.

Děkujeme za odpovědi a přejeme, ať se šíření služby daří.

Related post

Leave a Reply

MámNapad.cz