Představujeme ZAPARKUJTO, mobilní aplikaci pro chytré parkování automobilů ve městech
Zaparkovat ve větších městech bývá čím dál větší problém. Počet míst je omezený a automobilů naopak přibývá. Na západě od nás proto aktivně hledají různá řešení, jak pomocí technologií tuto situaci prostřednictvím chytrých měst (SMART cities) řešit. V ČR na toto téma vznikl projekt ZAPARKUJTO. Na otázky k jeho přípravě odpovídal Tomáš Spratek, projektový manažer a jednatel
O čem váš projekt je?
Jsme tým ZAPARKUJTO. Vytváříme systém pro chytré parkování ve městech tzv. SMART cities. Jde o mobilní aplikaci, která umožní vyhledání volného parkovacího místa, navigaci, platbu a prodloužení parkování. Jako jediní široko daleko přicházíme s inovativním systémem pro chytré sdílené rezidentní zóny, což je přeneseně AirBnB pro parkování. Spojujeme doposud jen těžko spojitelné, tedy politika, majitele parkovací karty pro dané město na určité období – rezidenta a návštěvníka. Na druhou stranu jsme se schopni integrovat do současného systému parkování ve městech a nechat konečné rozhodnutí na občanech, jak dalece chtějí mít projekt ve svém městě zastoupený.
Naše aplikace umí spolupracovat s chytrými dlažebními kostkami a čidly. Město získá najednou všechny varianty v rámci nákupu jediné licence a postupně je může nasazovat dle potřeb. Plně naplňujeme obsahovou myšlenku SMART cities.
Kdo všechno patří do vašeho týmu?
Jak už to u těchto projektů bývá, jedná se o všechny, kteří dali současnou podobu WWW, mobilní aplikaci, webové aplikaci, prezentacím. Konkrétně pak grafici, copywriteři, ajťáci (na frontendu, backendu) a jistě i můj kolega a obchodní partner v jedné osobě, Martin Matoušek. Jsme velmi rádi za podporu v Impact Hub Ostrava, kde jsme mohli necelé 3 měsíce v rámci projektu Tieto Nerds projekt rozvíjet. A stejně tak si ceníme spolupráce se společností Tieto Czech s.r.o., která byla naším mecenášem a podporovatelem. Jsou to všechno správní lidé, v podstatě k nerozeznání od všech dalších, nás obyčejných 😀
Na druhou stranu jsou velmi operativní, kreativní, nápomocni a otevřeni diskusi téměř kdykoliv. Byla by to celá řada jmen, nicméně mezi jinými bych vyzdvihl lidi z Impact Hub Ostrava jako Zdeněk Rudolský (jeden ze zakladatelů Impact Hubu), Marcela Kučová, dále potom ze spol. Tieto Czech to byl Tomáš Gavlas, a poté i zcela samostatně vývojář Lukáš Moravec.
Jakým způsobem jste na takový nápad přišli?
Při parkování, jak jinak. Konkrétně pak poté, co jsem dorazil na schůzku v Brně s asi 15min. zpožděním. Jste úplně bez přehledu o parkovací politice v každém městě, kam míříte, nemáte vůbec šajn, co se tam odehrává, jaké jsou kapacity a obsazenost v dané lokalitě. Jedním slovem cirkus. My se snažíme vytvořit variantu pro všechny, nechceme obsadit celé město, jsme variantou parkování. Nechceme nic vnucovat, mělo by to mít logiku a vycházet z potřeb občanů na regulaci parkování ve městech, zejména pak ve zmiňované stacionární dopravě. Máme tady starší lidi bez mobilu nebo ty, kteří chytré zařízení nemají. Ti všichni musí mít možnost využívat systémy, které doposud znali a bez jakéhokoliv omezení.
Co bylo při přípravě projektu nejtěžší?
Příprava byla jakž takž, problém je spíše s městy. Zde panuje strach a obavy ze zavedení systému, je to přece jenom inovativní záležitost a platíte prostřednictvím mobilu, kde se používá kreditní karta. Velmi úzká skupina politiků, zastupitelů se vám vyjadřuje názorově za celé město a jako štít si berou starší lidi a důchodce. Holt, jsou to pro ně hlasy do voleb. Bohužel. Vždyť ta reportáž na TV Nova ve hlavních zprávách ze dne 16.12.2016 ”stála opravdu za to” a prezentovala to přesně v tomto duchu, strašné! Přičemž, když se zeptáte lidí v ulicích, lidí, jež řeší skutečně problémy s parkováním na denním pořádku, tak najdete málokoho, kdy by to neuvítal. Představte si, že ať jedete kamkoliv, máte přehled o parkování. Zkrátka, kdo žije aktivním cestováním autem do jiných měst za prací, zábavou, poznáváním, jistě to uvítá. Vždyť já jsem právě taky řidič z masa a kostí. Navíc to je velmi jednoduché.
Co byste doporučili ostatním, pokud chtějí realizovat svůj nápad?
Takt to vím naprosto přesně. Zjistěte si nejprve potřeby cílové skupiny, zda se to bude opravdu líbit. Můžete začít kvalitním prezentérem, i když v ruce nebudete mít fakticky ani zbla. Následně se ujistěte, kdo všechno vám při nabídce služby nebo inovativního produktu bude stát v cestě, jak moc a co by vás to stálo za úsilí vaši myšlenku prosadit. Tyhle politické hrátky a skrupule jsou opravdu jenom pro otrlé. My jsme transparentní, snažíme se prosadit přes zažité koncepty a programy. Připravte se na svět, kde vám budou závidět už jenom proto, že máte nápad, myšlenku, řešení. Jo, a taky to bude něco stát. Udělejte si rozpočet a ihned poté k němu přidejte dalších 100% navíc.
Na čem pracujete teď?
Já sám mám v hlavě další 2 nápady, nicméně se přiznám, že už půjdu cestou B2B a v komerčním sektoru.