Představujeme startup FreeHead, řízení projektových týmů jinak
S obrovskou energií se pustili do komplexního informačního systému a nyní mají v ruce nástroj, který se používá už i v USA. Jak k tomu došlo a co všechno FreeHead uživatelům nabízí, se můžete dočíst v našem dalším rozhovoru. Na otázky odpovídal jeden ze zakladatelů Jakub Helešic.
O čem váš projekt je?
Podstatu jsme se pokusili zachytit už v názvu FreeHead. Náš nástroj pomáhá lidem řídit tým, projekty, nebo menší firmu s čistou hlavou. S FreeHead se vám nestane, že se v noci vzbudíte s obavami, jestli jste na něco nezapomněl. Jako vedoucí firmy nebo projektu máte vždy kompletní přehled o probíhajících činnostech, každý v týmu ví, co má dělat a kdy to má být hotové. Veškerá komunikace je na jednom místě. Můžete také sledovat náklady na jednotlivé projekty, pracovníky, činnosti. Všechno je to o výrazném zvýšení efektivity a zjednodušení organizace práce.
Jaké nové funkce připravujete?
Připravujeme celou řadu vylepšení, zejména rozšíření v oblasti komunikace v rámci týmu. S tím souvisí také přípravy spojené se spuštěním anglické jazykové mutace, se kterou chceme proniknout do USA. Aplikaci na tamním trhu už vyzkoušelo několik firem a ohlasy jsou velmi slibné. Co můžu ještě prozradit je, že chystáme novou zásadní funkcionalitu, která výrazně zjednoduší spolupráci uživatelů, kteří se zrovna nacházejí v různých částech republiky nebo světa. Veškeré novinky a vylepšení připravujeme na základě zpětné vazby uživatelů tak, aby jim náš nástroj dokázal co nejvíce pomoci.
Kdo všechno patří do vašeho týmu?
Zakladateli jsme já (Jakub Helešic) a kolega Josef Andrle. Společně pracujeme na různých IT projektech už čtvrtým rokem. Investorem a mentorem je pan Roman Kratochvíl, který je akreditovaným koučem a dlouhodobě pomáhá firmám k růstu. V oblasti projektového managementu spolupracujeme s mnoha auditory a projektovými manažery, kteří připravují řadu školení a seminářů. Mimo jiné jsme díky tomu schopni firmám nabídnout i koučovací programy, implementaci ISO nebo modelů excelence. V oblasti marketingu nám výrazně pomáhá agentura Proficio Marketing. Grafický koncept nástroje má na svědomí Zdeněk Nováček. A všechno pohromadě to drží náš tým vývojářů a zákaznické podpory.
Jakým způsobem jste na takový nápad přišli?
K myšlence vytvoření nástroje FreeHead nás přivedla naše vlastní potřeba efektivně řídit 7členný tým vývojářů v čase ekonomické krize, kdy každá koruna rozhodovala o tom, zda dokážeme pokrýt náklady. Po konci krize se situace otočila. Z pozice, kdy bylo nutné nekompromisně hlídat náklady, jsme se dostali do situace, kdy se největší výzvou stalo optimálně rozdat a plnit velké množství práce a nových zakázek.
Během krize i po ní jsme využívali několik nástrojů na řízení lidí, ale žádný nebyl dost intuitivní, nebo dost komplexní na to, aby splňoval všechny naše požadavky. Proto jsme se rozhodli tuto díru na trhu využít a vyvinout nástroj vlastní.
Nápad podpořil i Roman Kratochvíl, který se zabýval zkoumáním postupů firem v období hospodářské krize mezi lety 2007 až 2010. Tyto roky ukázaly, že je potřeba pracovat na nových přístupech. Největší potenciál firem se projevil zejména ve změně řízení lidí a využití informačních technologií. To byl první impulz k tomu nedělat nástroj jen pro nás, ale nabídnout ho i ostatním.
Co bylo při přípravě projektu nejtěžší?
Na přípravě je asi nejtěžší ovládnout emoce a udělat ji pečlivě. Když uděláte rozhodnutí, že se do projektu pustíte, nabije vás to obrovskou energií a chutí hned to všechno rozjet bez ohledu na trh, konkurenci nebo finanční plán. Pokud v této fázi člověk neovládne své nadšení, je velmi malá pravděpodobnost, že projekt dopadne dobře.
Co byste doporučili ostatním, pokud chtějí realizovat svůj nápad?
Určitě nepodcenit přípravu. A potom raději počítat s tím, že reálně bude vše dvakrát dražší, bude to trvat dvakrát tak dlouho a nakonec budete možná dělat úplně něco jiného, než jste měli vymyšleno na začátku.
Nezapomeňte co nejdříve projekt představit prvním potenciálním zákazníkům, případně investorům. Takto získáte nejcennější (a taky nejtvrdší) zpětnou vazbu. Hlavní je ale se vším začít hned. Neexistuje žádný ideální okamžik ani okolnosti. Vždy je to jen na vás a na vašem rozhodnutí.
Na čem pracujete teď?
Aktuálně pracujeme na novém designu aplikace, chceme ji více zatraktivnit. Bonusem bude nová nástěnka úkolů ve vazbě na uživatele, díky které jednoduše rozdají úkoly a okamžitě uvidí vytížení jednotlivých členů týmu. Součástí chystaného updatu bude také grafické vyjádření projektu pomocí myšlenkové mapy. Jediným kliknutím se mapa promění ve strukturu projektu a naopak. Hlavní je, aby byla aplikace nejen přínosná svými funkcemi, ale aby její používání uživatele bavilo.