Průzkum: Jak Češi vidí startupy
Vědí Češi, co znamená slovo startup? A který ze známých projektů, ať již z českých nebo světových, je za něj možné stále považovat? Na toto se zeptali pořadatelé konference Startup World Cup & Summit ve vlastním průzkumu na specializovaném webu startupnebone.cz. Respondenti se neshodli v tom, co je a co startup není. Dotazovaní ovšem v 91 procentech hlasovali, že startupem je ta firma, která je postavena na inovativní myšlence.
Více než polovina (51 procent) by za startup označila i vývojářské týmy, které pracují na internetových projektech. Někteří si ale myslí, že startup je třeba i výroba nové příchutě zmrzliny nebo vlastní stylová kavárna. Výzkumu se zúčastnilo 427 respondentů.
„Slovo startup skloňují lidé už tak často, že se z něj vytrácí obsah,“ uvádí Václav Pavlečka, jeden z organizátorů SWCS a CEO startupového fondu Air Ventures. „Z výstupů průzkumu vidíme, že ačkoliv rámcově existuje shoda na tom, na čem by měl startup stát, dotazovaní se již nedokážou shodnout, zda české a i světové firmy, které jsou často za startupy označovány, opravdu startupy jsou. Například Kiwi.com, které Forbes NEXT zvolil coby nejúspěšnější český startup loňského roku, označilo za startup jenom 36 % respondentů,“ komentuje výsledky průzkumu Václav Pavlečka.
Průzkum probíhal na stránce www.startupnebone.cz v první polovině září. Organizátoři SWCS předložili hlasujícím devět mladých firem, které bývají často za startupy označovány. Ze zahraničních se jedná o Airbnb, Slack a Facebook. Z České scény vybrali pořadatelé průzkumu taxi aplikaci Liftago, letenkový vyhledávač Kiwi.com, online prodejce potravin Rohlik.cz, agenturu Socialbakers analyzující sociální sítě, vývojářské studio STRV a FinTech Twisto. „Překvapilo nás, že 12,5 procenta z dotazovaných považuje Facebook ještě dnes za startup, ale taktéž nás překvapilo, že kromě Twista, které považuje za startup 62,6 procenta dotázaných, nikdo jiný nepřekročil hranici 50 procent,“ doplňuje Pavlečka.
„Jednotná definice start-upu neexistuje. Klíčové jsou tak inovace, které firma musí do daného oboru přinést. Giganti jako AVG a Avast také začínali jako start-upy, jen je tak nikdo nenazýval,“ říká Karel Kučera, generální ředitel agentury CzechInvest, která je jakýmsi koordinátorem aktivit podporujících českou start-upovou scénu. „Informace o českých start-upech, investorech i inkubátorech shromažďujeme na portálu CzechStartups.org. Zároveň máme vlastní programy, které rozvoj českých začínajících inovativních podnikatelů podporují, od jejich úplných počátků až po kontakt s potenciálním investorem. Příkladem je i náš kosmický inkubátor ESA BIC Prague,“ dodává.
„Problematické označení startup potvrzuje i náš dosavadní průzkum v rámci první skutečně hloubkové studie v ČR, nazvané jak jinak než Startup Report. A není problematické jen čistě kvůli přesné definici a vymezení startupů, to slovo láká i popuzuje také po emoční stránce. A je třeba hledat proč. Pro foundery jde často o jakýsi odznak něčeho, co jim dává svobodu jednat rychle, nepředvídatelně, ale s o to větší rozhodností, širší veřejnost ho často bohužel vnímá jako nafouknutou bublinu, s čímž je potřeba do budoucna pracovat – skvělé startupy jsou hlavně příležitostí pro naši ekonomiku i společnost,“ podotýká Petr Lemoch, CEO Keiretsu Forum CEE.
Zdroj: TZ SWCS