Jak networking pomáhá startupistům
Dokonce i ty nejzarytější garážové startupy si začínají uvědomovat důležitost sítě kontaktů, budování vztahů a propagace jejich vize. Zjistěte, jakým způsobem networking akceleruje začátky projektu a jak dokáže i vám pomáhat na cestě k vytyčenému cíli.
Když rozjíždíte startup v ČR
Startupové podnikání je nepřehlédnutelnou součástí dnešní ekonomiky. U nás jeho popularita v posledních několika letech i díky řadě zajímavých projektů raketově roste. Ostatně jména jako Rohlík, Socialbakers, Apiary či Liftago není třeba dlouze představovat. Naše startupová scéna umí vyprodukovat skvělé služby.
Bohužel to nic nemění na tom, že objektivní srovnání se zahraničím od USA po Německo odhaluje několik zásadních nedostatků. V žebříčku Světové banky zaujímá Česká republika až 81. místo mezi 190 zeměmi při porovnání obtížnosti založení nové firmy. Nastartování podnikání včetně nákladů a potřebných procedur je zbytečně složité. Jen pro zajímavost. V některých státech USA je možné nový subjekt založit do 3 hodin.
Kudy cesta nevede?
Další překážkou je samotné prostředí. Tuzemské startupy nemají k dispozici velká média a sofistikované platformy pro oslovení investorů, obchodních partnerů nebo specialistů. Stejně tak jejich kalendáře nepraskají ve švech pod náporem zajímavých akcí a konferencí.
Jinými slovy je netrápí silně konkurenční prostředí ve stylu Silicon Valley, ale nedostatek možností, jak jejich produkt a startup představit. To potvrzuje i online podnikatel a freelance ilustrátor Radek Štícha: „S funkčním prototypem vzdělávací aplikace pro děti jsme oslovili všechny velké investory, fondy a crowdsourcingové platformy. Absence odezvy nám vzala na poměrně dlouhou dobu motivaci. Ukázalo se, že tudy cesta nevede. K první investici jsme se dostali až díky osobním vazbám a komunikaci se správnými lidmi.“
V kontextu této zkušenosti je o to větším paradoxem, že startupisté jednu z velmi efektivních cest budování startupu často přehlíží. Jedná se o networking neboli tvoření sítě kontaktů.
Důležitost osobního setkání
V byznysu platí jedno jednoduché pravidlo. Čím více zajímavých lidí znáte, tím více příležitostí se vám nabízí. Pro neznámý startup a jeho zakladatele je tak klíčové začít budovat vztahy s různými cílovými skupinami. Networkingové aktivity jsou v tomto ohledu velmi vhodným řešením, které vás dokáže představit nejen investorům a obchodním partnerům, ale také médiím a budoucím spolupracovníkům.
Při komunikaci z očí do očí získáte s velkou pravděpodobností ohromné množství zpětné vazby. A to není jediná výhoda organizovaného setkání. Výsledky průzkumu organizace Great Business Schools odhalují, že 100 % lidí je přesvědčeno o důležitosti osobního setkání v kontextu navazování dlouhodobých obchodních vztahů. Dle průzkumu profesorky Julie Hobsbawm a společnosti Editorial Intelligence celkem 68 % profesionálů preferuje networking před online komunikací. Stejný zdroj uvádí, že 41 % účastníků networkingu by rádo navštěvovalo více akcí, ale nemají dostatek času. Naštěstí i s tím lze něco dělat.
Networkingový elevator pitch
Problém s nedostatkem času řeší speed networking. Potenciální obchodní partneři se seznamují stejně jako na rychlém rande. Díky tomu mají možnost získat znatelně více kontaktů během jedné akce. V České republice s tímto konceptem slaví úspěch Net Forest networking Praha.
Účastníci Net Forestu z řad startupistů, investorů, podnikatelů, marketingových specialistů či například novinářů naproti sobě sedí u stolečků. Po dvou minutách konverzace se střídají. Krátké představení šetří čas a pro startupy je skvělým tréninkem jejich prezentace. Prakticky otestujete váš elevator pitch. Díky rychlému networkingu máte jedinečnou příležitost doladit a dále budovat váš startup.
Za ambiciózní networkingovou značkou Net Forest stojí Ondra Bukáček. Moderátor a event manager s bohatými zkušenostmi z desítek malých i velkých akcí. Opakovaně moderoval festival Pražský Majáles a společně s kolegou Tommym Swamim již pátým rokem organizuje populární Beer Pong championship s účastí od 300 do 500 lidí. Toto pestré know-how se stalo základem networkingu, který má za cíl nastartovat zajímavé spolupráce a projekty.
Získejte nové příležitosti
České startupy nemohou čekat na objevení a sázet kartu na to, že si jich všimne jeden z hrstky mediálně známých investorů. Naopak se musí naučit jít s kůží na trh a chtít získávat nové kontakty. Statistiky a zkušenosti potvrzují, že networking je skvělým nástrojem, který jim v tom efektivně pomáhá. Jste jako startup v budování kontaktů dostatečně aktivní, nebo máte v tomto ohledu co dohánět?