Sedm rad, jak neskončit ve spamu a nastartovat rozesílku
Mnozí email marketéři si lámou hlavu, jak se vyhnout problémům při warm-upu, neboli zahřívání domény a vybudovat dobrou reputaci. Ta otevírá dveře vysoké doručitelnosti a výkonnosti kampaní. Rozesílat e-maily je totiž stále nejlevnější způsob oslovení zákazníků, a tak poskytovatelé schránek denně čelí bombardování schránek svých klientů.
Při ochraně před nebezpečnými a obtěžujícími zprávami, nastavují mailbox provideři jako Gmail, Seznam nebo třeba Yahoo pravidla tak, aby odesílatele rozdělili na ty s dobrou a špatnou reputací. E-maily s dobrou pověstí přitom zpracují rychleji, protože vědí, že majitelé schránek nebudou nijak obtěžováni. Marketéři by se tak měli zaměřit na dodržování sedmi principů e-mailingu.
Na odhlášené nic neposílejte
Dejte pozor, pokud měníte platformu. „Na odhlášené kontakty nic neposílejte, neboť byste se dopustili zásadního porušení zákona. Na nové platformě je nutné provést Import odhlášených. Poskytovatelé e-mailových schránek pečlivě sledují, kdo se odhlásil a nedodržení těchto žádostí pak vede ke snížení reputace a vyššímu množství stížností příjemců. To poškozuje vaši dobrou pověst,“ říká Libor Nádvorník, Business development manažer společnosti Mailkit.
Eliminujte staré kontakty
Z rozesílky staré kontakty vyřaďte. Jde o adresy, které nemusí vůbec existovat, a pokud s vámi daní příjemci nebyli v poslední době v kontaktu, nejsou pro vaši rozesílku relevantní. Tito příjemci si vás navíc často nemusí pamatovat, a tak budou vaše zprávy označovat jako spam.
Postupujte od nejangažovanějších příjemců
Při warm-upu, kdy svou doménu zahříváte, abyste u poskytovatelů schránek zvýšili důvěryhodnost a vaše e-maily nekončily ve spamu, buďte trpěliví. „Zaměřte se na aktivní příjemce, kteří emaily v poslední době otevřeli, proklikli nebo s nimi nějak interagovali. Právě tito příjemci nastartují budování pozitivní reputace vaší domény. Při další rozesílce k nim přidejte kontakty, se kterými jste byli ve spojení méně a stejně postupujte až do chvíle, kdy to bude dávat smysl. Důležité je průběžně hodnotit výsledky z každé rozesílky. Pokud se výsledky začnou zhoršovat, raději se vzdejte části databáze,“ shrnuje Nádvorník.
Pospíchejte pomalu. Odeslané objemy hrají podstatnou roli
Pokud jsou to týdny nebo měsíce, kdy jste naposledy posílali e-maily, nebo začínáte úplně od nuly, startujte s malým objemem. Podle Libora Nádvorníka je první a druhý den dobré rozeslat maximálně tisíc až 1500 e-mailů. Další dny doporučuje navyšovat o 20 %. „Postupným navyšováním objemu postupně ohříváte vaši doménu a zároveň se držíte v rámci limitů poskytovatelů, kteří sledují objemy zpráv z jednotlivých domén. Pokud limity překročíte, tak vaše příští rozesílka může celá skončit rovnou ve složce spam,“ dodává Nádvorník.
Udržujte kontakt
E-maily rozesílejte pravidelně a v dávkách. Namísto jedné velké rozesílky měsíčně dělejte menší rozesílky, a to minimálně jednou za 2 týdny. „Větší časová prodleva by už nebyla v mezích dobré praxe a negativně by ovlivnila reputaci. Příjemce totiž zapomíná. Po měsíci už si značku nemusí pamatovat a bude přemýšlet, zda se k newslettru vůbec přihlásil. To může vést k odhlášení, stížnostem, nebo označení zprávy jako spam,“ říká Nádvorník.
Testujte publikum
Posílejte na angažované příjemce a testujte kvalitu obsahu nebo znění předmětu. Obsah totiž přímo souvisí s mírou angažovanosti. „Čím lepší pro daný segment vytvoříte, tím vyšší bude angažovanost. Postupně zjistíte, co má vaše publikum v oblibě a angažovanost budete držet na vysoké úrovni. Tím prohloubíte vztah, posílíte svoji reputaci a dosáhnete vyšších tržeb,“ radí Nádvorník.
Používejte ověřenou mailingovou platformu
Reputace platformy, přes kterou odesíláte je tak kvalitní, jak kvalitní je pověst jednotlivých klientů. „Reputace v e-mailovém světě funguje stejně jako v životě. Jeden přešlap z vás padoucha neudělá. Ale budete-li opakovat stále stejné chyby, pak bude trvat dlouho, než vám někdo zase uvěří, že jste slušný člověk. V nejhorším případě to dotáhnete do spamové schránky nebo až na blacklist. To poznáte zásadním propadem metrik. Doručitelnost i reputace musí být nepřetržitě monitorovány a reporty by měly být očištěné od robotů, aby se takovému stavu předešlo, “ uzavírá Nádvorník.