Agilní přístup podpoří vaše inovace

Tradiční management, tak jak jsme ho okoukali z tovární výroby, je dnes již přežitý. To, co fungovalo ještě nedávno, v dnešní době globalizace selhává. Zákazníci chtějí všechno hned, často své požadavky mění, a firmy se tomuto prostředí musí přizpůsobit, jinak jejich místo na trhu zaujmou flexibilnější a rychlejší konkurenti. A není to jen o flexibilitě, termínech a ceně. Inovace se skloňují čím dál víc. Zákazníci chtějí poradit. Chtějí něco nového. Produkty musí zaujmout. Firmy musí umět nabídnout něco, co zaujme. Něco inovativního. Doplněk k jejich tradičním službám. A právě tady někde se rodí potřeba agilního přístupu jako podpora inovací.
Proč zrovna Agile? Je to flexibilní, iterativní proces, který zapojuje zákazníka a získává od něj rychlou zpětnou vazbu. Tedy nejste-li si jisti, který z vašich nápadů bude ten pravý, potřebujete rychlý proces, kde ověření vámi zvolené varianty netrvá měsíce. Třeba Scrum proces. V rámci jednoho Sprintu (tedy například každé dva týdny) dostanete od týmu hotovou funkcionalitu, která jde ukázat, vyzkoušet, prezentovat a ověřit, že přináší očekávaný efekt, tedy business value a že tedy vede k cíli. Když ne, vezmete jinou variantu. Pro startupy je to běžný styl práce. Pro velké korporace je agile často enablerem takového přístupu. Inovativní laboratoře velkých firem v Čechách i ve světě používají agilní metody jako běžný proces vývoje produktu právě kvůli dobrému řízení funkcionality a priorit a časté zpětné vazbě.

Druhým důvodem, proč nasadit agilní přístupy, je potřeba inovativních nápadů. A ty v agilních týmech, kulturách a organizacích vznikají výrazně častěji. Proč? Zkuste se podívat na běžnou firmu klasicky řízenou. Kolik inovací vypadne z lidí svázaných klasickým procesem, kde jsou dlouhodobě učeni, že musí být hlavně efektivní, pracovat na daném striktně definovaném zadání, a moc o něm nediskutovat. Co analytik navrhnul, to vytvoříme, otestujeme a je to. Nepřemýšlíme nad řešením, neptáme se, proč zákazník danou funkcionalitu potřebuje. Jsme jen v roli dělníků u pásu a je jen s podivem, proč tito dělníci mají vlastně vysokou školu. Veškerou inovaci a nadšení jsme zabili. Nadšení je často to, co velkým firmám chybí. V takové inovativním labu nechcete dělníky u pásu, co si svoje odpracují a jdou. Chcete nadšené lidi, kterým svítí očička. Jsou energetičtí, žijí produktem. A přesně takové lidi agilní metody generují. Když si zase vezmu Scrum proces jako příklad, Product Owner přináší největší motivaci, a tou nejsou peníze, ale smysl. Porozumění toho, co dělám, proč je to nejlepší na světě, a jak tím změním svět. Scrum Master přidá druhou část motivace, a tedy pomáhá týmu odstraňovat překážky a pomáhá jim se zorganizovat tak, aby se jim dobře pracovalo a práce byla zábava. A do třetice Scrum proces staví tým, který má možnost ovlivnit nejen to, jak pracuje, tedy svůj proces, ale i produkt. Od týmu se očekává, že se zapojí do řešení, že vymyslí nové funkcionality, že pomůže Product Ownerovi zazářit a změnit svým produktem svět.

Na závěr, Agile není žádná zázračná pilulka. Nasadit ho správně je spousta práce. Ale pro inovativní prostředí se hodí jako málokterý jiný proces. Agile inovace podporuje, jsou součástí kultury a filosofie. Nasaďte agilní metody a inovace přijdou. A budou s nimi chodit i lidé, kteří v klasickém světě seděli zavření v kancelářích a cubiclech a chtěli jen svůj klid.

 

Zuzana Šochová

www.sochova.cz

Kouč, konzultant a školitel v oblasti agilních metodik

 

Related post

Leave a Reply

MámNapad.cz