Zpátky na rozcestník
Definice kreativity
Slovo kreativita pochází z latinského „creo“=tvořím.
„Dílo nebo řešení problému se považuje za kreativní do té míry, do jaké je novým, užitečným, správným a přínosným řešením zadaného úkolu a zároveň do jaké míry je úkol heuristický (objevný, originální, původní, předpokládající nové řešení) než algoritmický (známý úkol s rutinním řešením).“ (Theresa Amabile)
„Schopnost vytváření nových kulturních technických, duchovních i materiálních hodnot ve všech oborech lidské činnosti. Tvořivost je aktivita, která přináší dosud neznámé a současně společenské výtvory.“ (Marie Königová)
„Tvořivost je schopnost překonat stav existujících operací jejich proměnami, tedy inovacemi.“ (Joseph Alois Schumpeter)
Kreativní myšlení je založeno na nalézání nových způsobů řešení a vyvoláváno tzv. tvůrčími problémy, které jsou charakterizovány následujícími znaky:
- jsou objektivně nové,
- jsou uznávány za společensky důležité,
- jsou otevřené, často špatně vymezené a spojené s nedostatečnými informacemi,
- jsou spojovány s tzv. divergentními situacemi, v nichž existuje více možných správných a hodnotných řešení.
Kreatologie
Nauka o kreativitě zabývající se mezioborovým charakterem kreativity:
- kreativita v kultuře a umění
- kreativní proces v organizaci
- skupinová práce a kreativita.
Přístupy ke studiu kreativity
Mystický – Kreativita považována za cosi mystického. (Platón)
Pragmatický – Cílem je rozvíjet tvořivost a až na druhém místě je její úplné porozumění. (Edward De Bono)
Psychodynamický – Existuje tenze mezi vědomou realitou a nevědomými silami, která produkuje kreativitu. (Freud)
Pychometrický – Tvořivost může být měřena pomocí úloh. Pracuje se například s Torrancovým testem kreativity.
Kongitivní – Cílem je porozumět mentálním procesům a reprezentacím za tvůrčími myšlenkami.
Společensky-osobnostní – Zkoumá se motivace, vliv prostředí na kreativitu a osobnostní charakteristiky (Theresa Amabile)
Komplexní – Říká, že pro rozvoj kreativity musí nastat několik sbíhajících se faktorů.
Možná pojetí kreativity (Žák):
- Styl myšlení
- Mentální proces
- Psychická činnost
- Schopnost
- Postoj
- Proces
Principy kreativity (E. Ullrich):
Princip originality – schopnost poznávat předměty v nových vztazích a nahlížet jejich vlastnosti a spojení origninálním způsobem.
Princip flexibility – schopnost používat věci v neobvyklých spojeních a v originálních způsobech.
Princip senzitivity – schopnost vidět nové problémy tam, kde zdánlivě nejsou.
Princip proměnnosti – schopnost odchylovat se od navyklých schémat myšlení a nepojímat nic jako pevné.
Princip nonkonformismu – schopnost vyvíjet z norem vyplývající ideje i proti odporu prostředí.
Princip užitku a aplikovatelnosti – nacházet něco nového, co představuje obohacení kultury a společnosti.
Typologie kreativity (Guilford):
- Figurální (Např. architektura, výtvarná díla, sochařství)
- Symbolická (Např. matematika, hudba, tanec)
- Sémantická (Např. žurnalistika, literatura, psaní divadelních her)
- Sociální (Např. psychologie, výuka, veřejná činnost)
Komponentní teorie kreativity (Theresa Amabile):
Je založena na tom, že se kreativita jendotlivce opírá o následující pilíře:
- Vnitřní motivaci
- Odbornost
- Schopnost kreativního myšlení
- Okolní prostředí, které podporuje kreativitu.
Kirtonovy kognitivní styly kreativity:
Kirton rozlišuje dva odlišné přístupy ke kreativě: adaptátory a inovátory. Adaptátor je přesný a spolehlivý, zaměřuje se na řešení problémů krok za krokem. Výstupem jeho kretivity je zpravidla přizpůsobení novým podmínkám. Inovátor řeší úkoly pomocí nových přístupů a vyvolává změny. Může působit neukázněně, neprakticky až nesolidně. Výstupem jeho kreativity je zcela radikální inovace.
Tvůrčí schopnosti (E.P. Torrance):
- Senzitivita – citlivost k problémům
- Fluence – plynulost myšlenek a představ
- Flexibilita – pružnost myšlení
- Originalita – schopnost nalézt nové řešení
- Redefinice – schopnost přepracovávat vytvořené
- Elaborace – schopnost nápady rozvést
Struktura kreativity (König, Heller, Szobiová):
- Kreativní osobnost
- Kreativní proces
- Kreativní produkt
- Prokreativní prostředí
Faktory podporující kreativitu (Dacey, Lennon):
- Sociální faktory
- Psychologické faktory
- Biologické faktory
Bariériy kreativity (Adams):
- Bariéry kognitivní
- Bariéry kultury
- Bariéry prostředí
- Emoční bariéry
- Intelektuální a výrazové bariéry
Bariéry kreativity (Žák):
Kritická povaha, druh osobnosti, strach, převaha působení levé mozkové hemisféry, konzervativní zvyklosti, myšlenková nepružnost, neschopnost změnit úhel pohledu, pesimismus, časovou tíseň, nesouměrnost úkolu a schopností.
Bariéry kreativity (Königová):
Vnitřní: vnitřní konflikty, nejistota, velké starosti, pocit nedostatku času, únava, rozkouskování času (přerušení telefonem), vysoký pocit odpovědnosti.
Vnější: malá tmavá místnost, hluk, ostré barvy v interiéru.