Představujeme Knihář : Moderní čtenářský deník
Knihář je projekt tří žen, který klade důraz na rozvoj četby i v tomto modernizovaném a zrychleném světě, což je chvályhodné. Jde o nový způsob zaznamenávání informací z četby tak, aby nám získané informace a prožitky zůstaly na dlouho v paměti. Na otázky odpovídala Vlaďka Závrská.
O čem váš projekt je?
Knihář je moderní čtenářský deník. Vymyslely jsme způsob, jak si knihy zaznamenávat tak, aby si člověk z každého příběhu odnesl to nejdůležitější pro svůj život. Aby si knihy nejen zapamatoval, ale také posouval svůj život tam, kam si přeje. Vymyslely jsme chytrou metodu, říkáme ji 4PRO. Vychází ze zážitkového učení a znalosti seberozvoje. Je to zkratka pro 4 slova – proč, prožitek, přínos pro mě a proměna. Tato metoda se dá využít na zaznamenání přečtené knihy, článku, ale také přednášky nebo třeba zhlédnutého filmu.
Knihář umožňuje čtenářům uchovat si prožitky z knih a aplikovat je do svého života tak, aby ho zlepšovali.
Kdo všechno patřil do vašeho týmu?
V týmu jsme tři. Kateřina Javorová má na starosti finanční řízení našeho podnikání a celou produkci, tedy celou výrobu až po finální produkt. Anna Kubalíková se stará o zákazníky, aby byli spokojeni a vždy včas dostali, co potřebují. Já obstarávám PR a marketing, přednáším a na vzdělávacích akcích ukazuji, jak to celé funguje a co Knihář svým uživatelům přináší.
Jakým způsobem jste na takový nápad přišly?
Jednoho dne jsem si uvědomila, že nemá smysl jenom číst. Že je potřeba s tím, co člověk přečte, nějak rozumně naložit, aby tím člověk neztratil moc času a nepřišel o cenné poznatky, které si v průběhu čtení utváří. Myslela jsem, že si pořídím nějaký chytrý zápisník. Udělala jsem si research toho, co existuje, a nebyla jsem spokojená. Tak jsem společně s Kateřinou a Annou vymyslela Knihář, který je založený na speciální metodě 4 otázek, díky kterým si knihu člověk nejen zapamatuje, ale také si z ní odnese to nejdůležitější pro svůj život. Navíc jsme celý produkt vyrobily ve špičkové kvalitě. S vysokým podílem ruční práce, s využitím ekologického papíru a s mimořádným designem. Chtěly jsme, aby to byl celkově mimořádný zážitek. Od prvního doteku po závěrečnou poznámku, kterou čtenář udělá.
Co bylo při přípravě projektu nejtěžší?
Myslím, že nejdůležitější je obklopit se dobrými spolupracovníky. V našem případě jsme měly obrovské štěstí. Na začátku podnikání je náročné vůbec vstoupit na trh. Nám se však myslím docela rychle podařilo získat potřebnou pozornost, v momentě spuštění webu jsme už měly první online objednávky.
Co byste doporučily ostatním, pokud chtějí realizovat svůj nápad?
Aby do toho šli, i kdyby to nemělo napoprvé vyjít. Aby si vyzkoušeli, zda bude jejich nápad fungovat. Je to důležitá škola, která člověka posouvá dál. Neuvěřitelně rychle se učíte.
Na čem pracujete teď?
Je to rok, co jsme vydaly první edici Oliva. Máme radost, že je venku už také druhá edice Třešeň. Teď chystáme variantu do škol a rozvíjíme lokální čtenářské kluby. Přednášíme o tom, jak knihy číst a jak s nimi růst, a na podzim chystáme novou službu.
Děkujeme za rozhovor a přejeme mnoho úspěchů.
Foto: Alžběta Surá