Představujeme startup Costlocker: Potřebovali jsme měřit výkon naší firmy, a tak jsme si vyvinuli vlastní nástroj
Už vám nestačí posuzovat úspěch vašeho podnikání jen podle pocitu nebo dílčích reportů? Mohl by vám pomoci Costlocker. Aplikace se zaměřuje na ziskovost jednotlivých zakázek a klientů. O tom, jak celý projekt vznikal jsme si povídali s Tomášem Wojcíkem.
O čem váš projekt je?
Costlocker je o sledování finančního výkonu firem, kde výsledkem je lidská práce – například agentury (reklamní, digitální, social media, PR…) nebo architekti, byznys konzultanti, projektanti, právníci apod. Costlocker nastavuje majitelům firem a jejich manažerům zrcadlo v tom, že jim ukazuje, kteří klienti jsou pro firmu nejzajímavější z hlediska profitu, který zaměstnanec firmě přínáší nejvíce peněz, ale taky jim ukazuje opačný pohled, tj. kde a na čem kumulují ztrátu. Zároveň ještě před vznikem samotné ztráty se snažíme manažery upozorňovat na blížící se problém, takže mají ještě nějaký čas na to, aby případné ztrátě předešli.
Kdo všechno patřil do vašeho týmu?
Aktuálně nás je celkem 5, kde 3 lidé řeší vývoj a 2 lidé řeší marketing, sales, zákaznický servis atp.
Jakým způsobem jste na takový nápad přišli?
Tento nápad vznikl ze samotné potřeby digitální agentury 2FRESH, kterou spoluvlastníme. Protože pokud se dostanete do situace, kdy máte ve firmě 30 lidi, 10 klientů a více jak 300 obchodních případů ročně, je těžké dělat nějaké závěry, které nejsou pocitové. Ačkoliv pocity k podnikání patří také. Můžete namítat, vždy máte účetní. Ale učetní mi není schopna říci detaily. Ve své podstatě nejde o vyhodnocování jako takové, protože to si vždy uděláte ale až ex post. A to je vám k ničemu, když po dokončení zakázky zjistíte, že jste proděli. Vy to potřebujete vědět ještě dříve, že se blížíte k vyčerpání rozpočtu a ne až poté, kdy projekt uzavřete. Zároveň jste schopni sledovat a to ještě před tím, než začnete na projektu pracovat, zda vůbec na projektu něco vyděláte a jaké budou jeho celkové náklady.
Na základě těchto vstupů jsme se rozhodli, že si takový nástroj vyrobíme. Samozřejmě jsme hledali nějaké funkční řešení, ale to jsme nenašli. Všichni se zaměřují pouze na rozdělování hodin na fakturovatelné a nefakturovatelné, ale už vám žádné z těchto řešení neřekne, že nejvíce jste vydělal na tomto projektu, na tomto jste prodělal a že klient s nějvětším obratem vám generuje nejmenší profit, protože vás stojí nejvíce peněz v „tanečcích“, které s tím klientem máte, než se pustíte do samotné realizace.
Co bylo při přípravě projektu nejtěžší?
Nejtěžší bylo dát dohromady funkční tým. Vždy pracuji se třemi veličinami. Lidi / peníze / čas. My měli tenkrát čas a peníze, ale neměli jsme tým, který by řešil vývoj. Nicméně jsme měli velké štěstí a našli skupinu 3 vývojářů s malou firmou se svými zakázkami, ale natolik je oslovil náš produkt, že firmu opustili a začali se Costlockeru věnovat naplno.
Co byste doporučili ostatním, pokud chtějí realizovat svůj nápad?
Co nejdříve si ověřit zda vůbec má někdo zájem o vaše řešení. Nemějte obavy o to, že by vám nápad někdo ukradl. Protože to, jakým způsobem o svém produktu přemýšlíte, jak o něm mluvíte a jak jej chcete prodávat, to vám nikdo nevezme. Jinak potkávám stále dost lidí, kteří říkají, že mají skvělý nápad, ale nikterak si neověřili svou hypotézu, že tomu tak je. Je potřeba zajít za svými potencionálními zákazníky a bavit se s nimi o svém řešení. Tak se dá aspoň částečně zjistit, že lidi opravdu zajímá váš produkt a že jsou případně ochotni za vaše řešení zaplatit. K tomu samozřejmě patří, že si uděláte kvalitní průzkum, zda již takové řešení někde na světě neexistuje, no a mít taky připravený monetizační plán včetně základního business plánu.
Druhá část je ta nejdůležitější a tím je realizace. Spousta lidí se na vás bude dívat jako na blázna, že se pouštíte na tenký led. Budou vás od toho odrazovat a rozmlouvat vám to, ale nesmíte polevit. Musíte si jít tvrdě za svým, protože bez velké dřiny a obětování velkého množství času to nikdy nedotáhnete dokonce. Navštívil jsem mnoho inkubátorů, někdy to bylo i později navečer (18.00hod.) a nikdo tam nebyl. Vy, pokud jste na začátku, musíte tomu dát opravdu všechno a ne začínat v 9.00 ráno a končit v pět odpoledne. To si můžete dovolit až ve chvíli, kdy máte firmu stabilní, máte přijmy a jste v trošku jiné pozici. Když píši tento článek, mám za sebou jednu noc, kdy jsem nespal a druhou, kdy jsem pracoval do půlnoci. Holt je někdy potřeba zabrat 🙂 a nebát se toho. Ono se vám to později vrátí.
Miluji toto moudro od Steva Jobse:
„Existují šílenci. Rebelové. Potížisté. Cpou oblé kolíky do hranatých děr. Vidí vše jinak. Nectí pravidla. Nemají respekt. Můžete jim oponovat, pomlouvat je, zatracovat. Ale jediné, co nemůžete, je ignorovat. Protože oni mění svět. Tlačí lidstvo kupředu. A zatímco někdo vidí blázna já génia. Protože jen lidé, kteří se cítí dostatečně šílení, aby změnili svět, to opravdu dokážou.“
Na čem pracujete teď?
Věcí, na kterých pracujeme, je několik. Mezi ty nejdůležitější však patří neustálé vylepšování produktu a to zejména na základě feedbacku od klientů. Protože je Costlocker postavený na práci s daty, chceme se přesunout do dalšího levelu a tím jsou analýza a zpracování dat v reálném čase a sledování souvislostí, proč a co vám ovlivnuje váš byznys, jak ho ještě více zlepšit a kde ještě více ušetřit. V podstatě jde o business inteligence Costlockeru. Je nám jasné, že jsme teprve na začátku cesty, ale ta cesta vypadá skvěle! Analýza dat a jejich interpretace je teprvé na začátku hlavně v SMB segmentu. A protože to začíná být žhavé téma ke kterému máme velice blízko, tak se na této vlně jménem „Big Data“ chceme svézt.
Paralelně řešíme investici, abychom posilnili tým a zároveň podpořili růst, protože náš produkt má globální ambice a zároveň je hodně škálovatelný. Uže teď máme 40% klientů ze zahraničí. Takže z hlediska investice velice atraktivní věc, která může pomoci velkému množství podnikatelů na světe zlepšovat jejich byznys.
Děkuji za odpovědi a přeji, ať se počet uživatelů Costlockeru rozrůstá.