Proč si budovat úspěšnou profesní značku
Značky nebudují jen velké mezinárodní a tuzemské firmy jako je Coca cola, Nike nebo naše Kofola, Mattoni apod. U nás se ještě málo ví, že svou značku si budují i realitní makléři, stavební firmy, kadeřnice, finanční poradci. Je jedno, zda mají své logo, slogan, firemní barvy a značku budují vědomě. Důležité je, co si představí lidé, když se vysloví jméno nebo název firmy, jaké emoce to vzbudí v klientech, fanoušcích a okolí.
Obor je nejdůležitější
Při budování značky v nějakém konkrétním oboru je třeba si uvědomit, s jakými klišé budete bojovat, zda lidé dané skupině odborníků věří, nebo si naopak myslí, že jsou to podvodníci apod. Pak se musí dotyčný snažit odlišit tím, že nabídne zákazníkům kvalitní výrobky a služby, přinese kladné emoce, zprostředkuje zážitky. Určitě by to měl být obor, který vás baví, máte představu, kam chcete dojít za 5, 10 let. Svou cestu byste si měli písemně naplánovat, abyste mohli postupně jednotlivé kroky naplňovat.
Jak dát světu vědět o své činnosti
Hodně záleží na oboru, ve kterém podnikáte. Instalatéra, elektrikáře, zámečníka si lidé hledají sami, většinou, když se něco pokazí. Zeptají se známých, podívají se na internet na nejbližší řemeslníky a firmy. Jiné to bude se službami, jako jsou masáže, kosmetika, různé vzdělávací akce, tady je potřeba kromě dobrého jména a doporučení taky trochu kreativity, komunikace na sociálních sítích, plakátky a letáčky s jasným a lákavým sdělením.
Klienti a zákazníci ovlivňují značku
To je pro mladé, to je pro staré, maminky, manažery… i toto je součást značky, představa, kterou si vytvoříme ve spojení s konkrétním produktem. Může jít třeba o značku minerálky, u které bychom mysleli, že je jedno, kdo ji pije. Lidé také vnímají firmu jako potenciálního zaměstnavatele a říkají si, kam by rozhodně nešli, a naopak si představují, kde by pracovali rádi. Za cílovou skupinou se musí jít tam, kde se nejvíc pohybuje, a komunikovat tak, aby sdělení rozuměla. Do budování značky pak významně zasahují reference. Lidé si je předávají mezi sebou ústně, někdy je klienti napíší a pak mohou být součástí internetové prezentace.
Budování značky zvenčí a zevnitř
Vztahy s veřejností jsou velmi důležité a jedná se o dlouhodobou záležitost. Public relations (PR) vztahy podporují a rozvíjejí, patří sem komunikace s médii, která pak zprostředkovávají informace veřejnosti. Jde o to, aby obraz firmy byl pozitivní, aby ji fanoušci podporovali a rozvíjeli povědomí o značce. Budování značky zevnitř se týká osobnosti podnikatele, jeho vizí, hodnot, postojů, jednání. Způsob, jakým je dokáže předat svým zaměstnancům a podporovatelům významně značku podpoří nebo naopak.
Zdroj: PR článek
Image courtesy of Stuart Miles at Freedigitalphotos.net